תפריט
ראשי | "שוער זה התפקיד הכי חשוב במגרש"

"שוער זה התפקיד הכי חשוב במגרש"

רועי אלגרבלי
"שוער זה התפקיד הכי חשוב במגרש"
יצחק ויסוקר היה אחד השוערים הטובים בארץ וגם כמובן במכבי נתניה בה שיחק. ויסוקר זכה במכבי נתניה בגביע המדינה ובשתי אליפויות (האחרונה שבהן בשנת 1980) ואף נבחר ככדורגלן העונה. לפני מספר שבועות הוא השתתף  במפגש מיוחד עם שוערי המועדון, הזדמנות מצויינת לראיון עם אחד השחקנים הגדולים שהיו במועדון
 
מה אתה עושה בימים האלה?
 
"אני משתדל להעסיק את עצמי בדברים שקשורים לחברות ומשפחה. אני עוקב אחרי כדורגל בארץ ובעולם. אני לא הולך למשחקים בארץ בגלל מספר סיבות שלא נרחיב עליהן".
 
ספר קצת על המפגש עם שוערי המועדון?
 
"קודם כל זה מחזיר אותי הרבה שנים אחורה. זה מרגש לדבר עם אנשים שמבינים את שפתך ואת מה שאתה מדבר איתם. מאמן השוערים עופר בסון יצר איתי קשר, וכשמדברים על לתת – אז באים ונותנים ממה שאפשר כדי לתת ולהנות".
 
כמה חשוב עבורך לגדל את הדור הצעיר של השוערים הבאים?
 
"זה התפקיד החשוב ביותר במגרש. אני חושב שהשינויים בכדורגל ובחוקי הכדורגל חלו על השוער יותר מאשר כל שחקן אחר במגרש, זו הסיבה והחשיבות שיש למאמן שוערים, אשר היום זה כבר מקצוע לכל דבר".
 
ספר קצת על התקופה בה שיחקת במכבי נתניה ובמסגרתה זכיתם במספר תארים?
 
"באותה התקופה היתה למכבי נתניה מחלקת נוער מצויינת עם שחקנים מוכשרים מאוד, כמה שנים לפני האליפות הם היו מאוד קרובים לזכות בתואר והיה חסר להם מנהיג שיתן שקט בהגנה ולמזלי ולמזלם זה קרה כשעזבתי את הפועל פתח תקווה והתאמנו כמו כפפה ליד. הקבוצה הייתה מושלמת. היא אחת הקבוצות הטובות, אם לא הטובה ביותר של הכדורגל הישראלי. צריך לזכור גם שכל הקבוצה הזאת כבר הייתה טובה והיה חסר לה גרוש ללירה, והגרוש הזה היה אני. אם אני צריך להשוות את זה לצ'מפיונס ליג של היום, אם אני מנתח את מכבי נתניה של אז - אז היא מגיעה לשלב הבתים בטוח. היא הייתה קבוצה ברמה אירופאית טובה. קבוצה שכל שחקן ושחקן בה היו יוצאים מן הכלל".
 
אתה נחשב לאחד השוערים הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי - כמה זה עדיין מרגש אותך?
 
"כשאתה מקבל מחמאות אתה נהנה מהן. זאת מתנה שאי אפשר לקנות אותה בשום כסף, זאת הייתה זכות גדולה לייצג את הנבחרת, את הפועל פתח תקווה ואת מכבי נתניה".
 
הכדורגל הישראלי מתרפק על העבר ועל הזיכרונות מהשחקנים מפעם בניגוד לחוסר ההצלחות היום, איך אתה מסביר את זה?
 
"יש לזה הסבר מאוד פשוט. כשאנחנו הגענו לגביע העולמי במקסיקו 1970 היו לנו שחקנים טובים שהתאמנו שלוש פעמים בשבוע ובאירופה התאמנו ארבע פעמים בשבוע, ככה שההפרש בינינו התבסס על כישרון, אנחנו היינו יכולים לנצח משחק אחד והם את השני. היום ההפרשים הם שונים ממה שהיו פעם. אם אצלנו מתאמנים כל יום, אז באירופה מתאמנים פעמיים או שלוש פעמים ביום כבר בטרום העונה. בזמנו לא היה לנו הרבה מה לעשות, אז היינו יורדים לרחוב ומשחקים כדורגל והטכניקה הייתה מצויינת. היום בקבוצות הצעירות, שחקן במהלך האימון של שעה-שעה וחצי נוגע בכדור פעם-פעמיים. כשאתה נולד עם כדור ברגל הטכניקה שלך תהיה יותר טובה. כשרונות יש בכל העולם, אבל כשרון רציני כמו שחקן שנולד בשכונות מצוקה כשרק כדורגל יש לו - זה ההבדל הגדול".
 
נסה להשוות אותנו למועדונים הגדולים באירופה?
 
"באירופה אפשר לראות את הגישה והצוותים שיש במגרש. יש שם מעקב על כל שחקן, אם לשחקן חסר משהו אז עוזר המאמן יעבוד איתו על זה. הם מאתרים את נקודות התורפה אצל השחקן כבר באימון הראשון שלו ואז הם משפרים אותו והוא משתפר - וזה מה שגורם להפרש בינינו לבינהם להיות ענק".
עד כמה חשיבות עמדת השוער והשוערות של היום שונה מפעם?
 
"היום שוער זה לא רק שוער, אלא הוא גם בלם שלישי וגם מגן ימני כשצריך אותו. השימוש בשוער הוא גם בגלל שסגנון המשחק השתנה, והשוער צריך למלא את התפקיד הזה. לדוגמא כשמשחקים עם שלושה בלמים, אז שני המגנים תוקפים, ואז נשארים ארבעה מאחור - שלושת הבלמים והשוער. היום משתמשים בשוער במשחק הרגל שלו בסגנון המשחק של הקבוצה כשחקן לכל דבר חוץ מזה שהוא רק עוצר עם הידיים. השינוי חל אצל השוער ושוער טוב היום עוזר מאוד לקבוצה בכל דבר. קצב המשחק השתנה וגם התפקיד של השוער השתנה ביחד איתו".
 
 נבחרת כשחקן העונה בליגה מעמדת השוער, דבר  נדיר
 
"אני חושב שהיו לי ארבע שנים מעולות במכבי נתניה. הייתה עונה שהקבוצה תפקדה בה בצורה מצויינת. זכינו בגביע האינטרטוטו שזה כמו להשתתף בליגת האלופות, זכינו באליפות וספגנו מעט שערים. היו אז כל כך הרבה שחקנים טובים ובלית ברירה בחרו בי. באותה העונה ידעו שהשחקן המצטיין יהיה ממכבי נתניה. נתנו לי כבוד כי הייתי בוגר ונתנו לי את התואר הזה שהוא מאוד מכובד ויפה".
 
מה דעתך על הפריחה של השוערים במונדיאל?
 
"יצא לי לראות אותם ובמונדיאל הזה היו שוערים מצויינים, ההתלהבות הגדולה מהם הייתה בעצירת הפנדלים. לגבי עצירת הפנדלים יש לי הסגות, כי אם שחקן בועט טוב אין שום סיכוי ששוער יכול לעצור מכיוון שעם מהירות הכדור במרחק הזה - אין סיכוי לשוער לעצור. רמת השוערים היא טובה כי ברמות האלה זה לא יכול להיות אחרת".
 
יוצא לך לראות משחקי כדורגל בחוץ לארץ?
 
"אני נוסע הרבה לחו"ל, ולרוב זה היה לברצלונה כי אהבתי לראות את מסי ואני אוהב לראות את השוער שלהם - טר שטגן. אני אוהב לראות את הקידמה והכדורגל שלהם על אף שאני לא מחליט או קובע שום דבר. אני מגיע שעה לפני המשחק בשביל לראות את השוערים מתחממים, מסתכל מה הם עושים ומשווה הרבה מאוד לתקופה של פעם במשחקים כשהלכתי אליהם".   
 
ספר  על משהו שאתה מתגעגע אליו?
 
"אני לא מתגעגע אלא מקנא בחבר'ה הצעירים שיש להם את הטכנולוגיה ואת המגרשים החדשים. במגרש הישן של מכבי נתניה היה ארגז חול ליד הרחבה ואי אפשר היה לעמוד בשער. הכל שונה היום, הדשא, המגרש הישר. היום אתה מקבל כדור ויודע שהוא יגיע אליך ולא יקפץ או יזוז הצידה. המון שינויים חלו בכדורגל, אני לא יכול להגיד שאני מתגעגע לפעם כי כל דבר בעיתו".
 
איזה עצה אתה נותן לשוערים הצעירים?
 
"תפקיד השוער הוא תפקיד כפוי טובה. אתה יכול להיות שוער טוב ולקבל גול גם אם הוא לא באשמתך ויאשימו אותך כי אתה בתפקיד השוטר של השער. בשביל לעשות דברים מושלמים אתה צריך להתאמן מאות פעמים על אותו הדבר. בתוך עצמך אתה יכול לדעת מה שאחרים לא יודעים, להיות מפוקסים ואמיתיים כלפי עצמכם להגיד איפה טעיתם ולהיות שלמים עם מה שאתם עושים. הכי חשוב זה האופי, בכדי לדעת לקום מכל בור שאתה נכנס אליו ומכל שער שאתה סופג ולדעת איך לתקן את הטעויות. זה עבודה קשה וזה לא דבר חדש, אבל צריך לעבוד קשה כדי להצליח".
 
 

טבלת ליגת הבורסה לניירות ערך

קבוצה מש' נקודות
7 הפועל ירושלים 26 31
8 הפועל חדרה 27 31
9 מכבי פ"ת 27 30
10 מכבי נתניה 26 28
11 הפועל תל אביב 26 26
12 בית"ר ירושלים 26 25
13 מ.ס אשדוד 26 22
לטבלה המלאה>
פרסומתפרסומת
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
ווינר    מנהלת הליגה לניירות ערך
powered by Art-Up