תפריט
ראשי | יום הזיכרון לשואה ולגבורה - סיפור על אבא ששרד וסבא שלחם

יום הזיכרון לשואה ולגבורה - סיפור על אבא ששרד וסבא שלחם

ניסים סולומון
יום הזיכרון לשואה ולגבורה - סיפור על אבא ששרד וסבא שלחם
כשמזכירים את המילה 'שואה' אנחנו מיד חושבים על גטאות, מחנות השמדה רכבות מוות ועוד דברים איומים שמקושרים לנו אוטומטית למילה הזאת, אבל יש לשואה גם הקשרים אחרים בשבילי.

אבי, שלמה סולומון, נולד בשנת 1939 בסופיה בולגריה. אימו נפטרה שבועיים לאחר הלידה וסבי, נסים סלומון, התחתן בשנית. שנתיים לאחר מכן הצטרפה בולגריה למלחמה ובמקביל נחקק החוק להגנת האומה במדינה. החוק קבע שיהודי בולגריה אינם יכולים לעבוד בכל מקום אינם יכולים לגור בכל מקום שירצו.
בשלב מאוחר יותר גורשו היהודים בבולגריה לערי שדה והגברים נלקחו לעבודות כפייה. בשנת 1943 לאחר מסכת לחצים כבדה מצד גרמניה, מלך בולגריה חתם על צו המורה על גרוש של 20,000 יהודי בולגריה לטרבלינקה. בהינתן הצו נגשו ראשי הקהילה אל הארמון אך הם לא הורשו להפגש עם המלך.
אך אז קרה נס - כל ראשי הכנסיה בנוסף לסגן יושב ראש הפרלמנט נגשו אל המלך ודרשו לבטל את הצו ואיימו כי במידה ולא הם יפתחו את כל הכנסיות בבולגריה ויתנו ליהודים להתחבא בהן. האקזרחמטרופליט הורה לכל הכמרים בבולגריה לשכב על פסי הרכבת ולא לתת לאף רכבת לעבור.
המלך שהבין שאין לו ברירה ביטל את הצו וכך בעצם חיי יהודי בולגריה ניצלו.
סבא נסים ואבא שלמה סולומון.
 
 
באותו הזמן סבא אפרים ברנשטיין, מצד אמא שלי שעלה לישראל מפולין כמה שנים לפני כן התנדב לשרת בצבא הבריטי. הוא הוצב בחיל החפרים הארצישראלי ונלחם בקרבות במצריים ולאחר מכן ביוון.
בשנת 1941 רק כמה חודשים אחרי הגיוס שלו הוא וכל גדוד החפרים נפלו בשבי הגרמני. הם שהו בשבי ארבע שנים בהם הגרמנים יודעים שמדובר ביהודים אך הם לא רצחו אותם מכיוון שמדובר בחיילים. הם ראו במחנות המאסר יהודים כמותם שמובלים כצאן לטבח אך למזלו של סבא, בהם לא פגעו, למעט השפלות. כשנגמרה המלחמה אבי עלה עם משפחתו לישראל וסבי מצד אימי חזר לישראל.
 
 
אז איך זה קשור לכדורגל ולמכבי נתניה בכלל אתם בטח תוהים. אבי השריש בי את האהבה לכדורגל, למעשה למשחק הראשון בקופסא הלכתי איתו ובזכות סבי מצד אמא התגוררנו מלכתחילה בנתניה, לכן בזכות שניהם היום אני אוהד ודור שני גאה לשורדי שואה.

טבלת ליגת הבורסה לניירות ערך

קבוצה מש' נקודות
7 הפועל ירושלים 26 31
8 הפועל חדרה 27 31
9 מכבי פ"ת 27 30
10 מכבי נתניה 26 28
11 הפועל תל אביב 26 26
12 בית"ר ירושלים 26 25
13 מ.ס אשדוד 26 22
לטבלה המלאה>
פרסומתפרסומת
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
חסות
ווינר    מנהלת הליגה לניירות ערך
powered by Art-Up